ШАНОВНІ ЧИТАЧІ
У попередніх публікаціях
ми розглянули дуже важливий період у
житті дитини, перші три роки її життя.
Зрозуміло, що саме там, образно кажучи, закладається контур та основа «фундаменту»
майбутньої людини. Після трьох у дошкільному віці міць «фундаменту» особистості
має зрости, що дає підстави для розбудови та розвитку майбутніх здібностей
дитини.
Утім, дорослі досить
часто поспішають у своїх намаганнях пришвидшити ті чи інші процеси розвитку, тіла
та душі, забуваючи про необхідність певного їх «дозрівання». Є велике бажання
запитати всіх нас дорослих: чи споживали би ми в їжу винятково «зелені»
нестиглі овочі, фрукти чи збіжжя? Відповідь зрозуміла всім! Чому ж тоді ми, як
«Господь Бог» вирішуємо за природу та беремо на себе відповідальність за дії,
що спотворюють і навіть позбавляють дитинства малюка, вирішуючи на наш власний
розсуд його майбутнє? Чи можливо ми так упевнені у своїй непогрішності, що
будь-які засоби досягнення нашої дорослої мети важливіші за дитячі потреби та
їх радість? Невже і надалі ми, дорослі, будемо насиллям забезпечувати «щастя»
наших дітей? Ось чому й хочемо показати природні «береги» психофізіологічного
єства дитини та дати певні поради, як їх не розмити, як спрямувати у природне
русло творчу енергію.
Зрозуміло, що ми не
ставимо за завдання показати «пульт керування»
дитиною. Наше завдання в іншому—показати безмежність, індивідуальність та деякі
загальні механізми роботи психофізіологічних механізмів дитини. Готові
«рецептурні довідники» з проблем виховання та навчання дитини є досить
неефективними тому, що не враховують різноманітності та багатоплановості у
розвитку душі та тіла дитини. Досить часто одні й ті самі «рецепти» виховання та
навчання для різних дітей мають протилежні результати і наслідки. Тому
пам’ятаймо про це! Запропонована публікація не є панацеєю від всіх проблем, що
виникають у дитини в процесі її виховання та навчання дорослими.
Насамперед
ми бажаємо озброїти батьків знаннями певних закономірностей
психофізіологічного розвитку дитини в її дошкільному віці, а саме 4-5 років.
Ми усвідомлюємо, що цей вік наразі в Україні постає перед досить складною і
доволі неоднозначною проблемою підготовки дитини
до майбутнього її шкільного навчання так, як воно може починатись уже з шести
років. Трагізм ситуації полягає в тому, що період підготовки до школи припадає
саме на ці два роки — 4-й та 5-й рік життя дитини.
Пояснимо нашу позицію. Мама може перебувати у
відпустці по догляду за дитиною до трьох років. Тому в садочок дитина може приходити
на четвертому році життя. До школи вона може вступати в шість, а досить часто,
«заплющуючи очі» на вимогу настирливих батьків, і у «п'ять з хвостиком» (бо за
твердженням ультрасучасних батьків, діти вже все знають і готові до навчання у
школі, на їх погляд, а те, що вони не награлись, програючи у грі досвід
дорослих, у майбутні соціальні ролі, соціокультурні стосунки, початкову стадію
своєї самоідентифікації у світі казки,—це не проблема, її можна подолати,
доклавши вольових зусиль з боку дорослих). А що вже казати про фізіологічну готовність
до школи (сформованість очного яблука, пропорції голови до тіла і т.д.)? «Ми,
дорослі, самі знаємо, як діяти нашим дітям» — обґрунтування на погляд
ультрасучасних батьків досить залізне.
Втім, дослідження свідчать про його хибність
і навіть небезпеку в подальшому становленні нормальної
психофізіології дитини. Пришвидшуючи штучно природні закони розвитку дитини, забігаючи наперед,
можемо наразитись на досить гіркі результати. Варто пам'ятати, що не може
пшениця бути посіяна і дозріти за місяць і стати придатною для вживання, так
само і дитина не може набути досвіду, все осягнути і стати дорослою за один-два
роки свого життя, особливо коли тобі три-чотири роки і є велике бажання
досхочу погратись, побігати та пострибати. Коли на повні груди людина має
«вдихнути» ДИТИНСТВА, а не прожити його заочно, догоджаючи самовпевненим
амбіціям дорослих дядь та тьоть.
Матеріали наступних публікацій (Психофізіологія 4-5 років) допоможуть батькам
зрозуміти дитячі потреби та бажання, а отже, наблизять дошкільне навчання до
природних потреб дитини, зберігши унікальну «флору» та «фауну» СВІТУ ДИТИНСТВА. За це варто
поборотись, пам’ятаючи про унікальну місію батьків, яка об’єднує в собі
педагога з лікарем. Педагог працює з душею людини, а лікар з її тілом, а разом
вони мають високу мету — «Не нашкодити людині»!!! Дорогі батьки!!! Давайте свідомо ставитися до батьківства і «не
шкодити» своїм дітям.
Немає коментарів:
Дописати коментар