ДІАГНОСТИКА ПОРУШЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ
ПОРУШЕННЯ ПОВЕДІНКИ ДІТЕЙ
Інструкція для батьків. Переглянувши
наведені нижче характеристики, зауважте, що властиво вашій дитині.
Інфантильна агресивність
•
Задерикуватий;
•
часто свариться
з дітьми;
•
мучить
навколишніх;
•
часто провокує
батьків;
•
ображає
оточуючих;
•
неслухняний;
•
постійно
пред'являє претензії батькам;
•
несподівані
прояви бурхливого темпераменту;
•
поводиться, як
тиран;
•
агресивний;
•
ревниво
ставиться до братів і сестер;
•
скаржиться, що
його не люблять;
•
свариться з
ровесниками;
•
невгамовний;
•
дратує інших
дітей;
•
надто багато
говорить;
•
знищує свої
речі, іграшки.
Надмірна
активність
•
Перебуває в
постійному русі;
•
багато
говорить;
•
говорить
дурниці;
•
неспокійно
спить;
•
несподівані
прояви бурхливого темпераменту;
•
нервово покусує
нігті;
•
не вміє чекати.
Відокремленість
•
Сором'язливий;
•
любить
усамітнюватися;
•
приховує свої
почуття;
•
бажає бути
непомітним;
•
не бере участі
в грубих іграх;
•
надає перевагу
перебуванню вдома;
•
мало
спілкується;
•
боязкий.
Страх
•
Схильний до
головного болю, у шкільному віці до мігрені;
•
часто болить
живіт;
•
страх перед
дитячим садком чи школою;
•
легко бере на
себе вину;
•
скаржиться, що
його не люблять;
•
може легко
блювати.
Порушення
сну
•
Не хоче спати
один;
•
боязкий;
•
боїться
темряви;
•
спить
неспокійно;
•
невпевнений;
•
страждає від
жахіть.
Труднощі
в навчанні
•
Докладає багато
зусиль для вивчення матеріалу;
•
погано читає;
•
погано розділяє
слова на склади;
•
не справляється
з домашніми завданнями;
•
відстає від
інших учнів, одногрупників;
•
погано пише;
•
погано рахує;
•
легко
відволікається.
Агресивна
поведінка
•
Інколи
поводиться погано, щоб привернути до себе увагу;
•
із задоволенням
провокує дітей;
•
заважає іншим
дітям своєю непосидючою поведінкою;
•
штовхає,
зачіпає і б'є дітей;
•
завжди
знаходить недоліки в тому, що роблять інші діти;
•
коли сердиться,
погрожує зробити зло іншим дітям.
Замкнута
поведінка
•
Боїться
сторонніх дорослих;
•
легко виходить із рівноваги в новій обстановці;
•
боїться, що
програє під час гри;
•
тремтять руки,
коли хвилюється;
•
швидко
лякається;
•
ніколи не
кричить голосно, навіть якщо є всі причини сердитись;
•
не захищається,
коли інші діти ображають.
Пасивно-агресивна
поведінка
•
Стає капризним і впертим, якщо щось не
вдається;
•
ображається
через найменшу критику стосовно себе;
•
вважає, що всі
повинні йому в усьому догоджати;
•
від будь-якої необхідності послухатися скаженіє;
•
зі злістю в
очах дивиться на оточуючих;
•
постійно
ображений;
•
коли сердиться,
ні з ким не розмовляє.
ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ І СХИЛЬНОСТІ ДИТИНИ ДО НЕВРОЗУ (За А. Захаровим)
Мета:
оцінити емоційний стан дитини, його зв'язок із поведінковими реакціями.
Інструкція для батьків.
Якщо відзначена особливість поведінки виражена й останнім часом збільшується,
то відповідний пункт оцініть у 2 бали. Якщо зазначені прояви трапляються
періодично, то відповідний пункт оцініть в 1 бал. За відсутності названих у
пункті особливостей поведінки поставте 0 балів.
Твердження
- Легко засмучується, довго переживає, занадто близько все бере до серця.
- Коли щось не так — плаче, не може заспокоїтися.
- Вередує без причини, дратується через дрібниці, не може чекати, терпіти.
- Дуже часто ображається, сердиться, не терпить ніяких зауважень.
- Украй нестійкий настрій: може сміятися і плакати одночасно.
- Засмучується без очевидної причини.
- Як і в перші роки свого життя, ссе соску, палець, усе крутить у руках.
- Довго не засинає без світла і без присутності поруч близьких; спить неспокійно, часто прокидається вночі; не може вранці одразу прийти в себе.
- Надто збуджується, коли потрібно стримуватися, або гальмує, виконуючи щось.
- З'являються виражені страхи, побоювання у будь-яких нових, невідомих або відповідальних ситуаціях.
- Зростає невпевненість у собі, нерішучість у діях і вчинках.
- Швидко втомлюється, відволікається, важко сконцентровує увагу.
- Усе важче знайти спільну мову, домовитися; постійно змінює рішення або поринає в себе.
- Скаржиться на головні болі ввечері або на болі в ділянці живота вранці; часто блідне, червоніє, упріває; чухається без очевидної причини; страждає від алергії, різних висипів на шкірі.
- Знижується апетит, часто і довго хворіє, без причини піднімається температура; часто пропускає дитячий садок чи школу.
Інтерпретація
результатів
Отримані бали потрібно додати.
- 30 - 20 балів — безсумнівний нервовий розлад.
- 19 - 15 балів — невроз був або буде найближчим часом.
- 4 - 10 балів — є ознаки нервового розладу, але вони не обов'язково свідчать про наявність захворювання.
- 9 - 5 балів — є схильність до виникнення нервового розладу, потрібно бути уважнішими до стану нервової системи дитини.
- 4 - 0 балів—відхилення несуттєві, є виявами вікових особливостей дитини, які з часом минуть.
Немає коментарів:
Дописати коментар