ДІАЛОГ З ДИТИНОЮ
Основою виховного підходу є здатність установлювати з дитиною
діалогічні взаємини. Навчитися діалогу з дитиною можна, якщо навчишся діалогу з
собою. Діалог із собою – це вміння оголосити собі (зовнішньому,
емпіричному, своєму наявному стану) війну, щоб виявити красу внутрішньої
людини.
Гідність людини засипана різним мотлохом, чекає, коли про неї згадають
і подбають. Ця забута й занедбана внутрішня людина живе в кожному, а отже, і в
дитині. Іноді, коли перебуваєш у владі
емпіричного, зовнішнього й суєтного, починаєш вірити, що немає гідності
ні в тобі, ні в інших. Спілкування з дітьми так, ніби ти апелюєш до внутрішньої
людини, в якої є гідність і своя місія, вирощування внутрішньої людини – ось
завдання виховання. Завдання непросте. Якщо ти по-справжньому поважаєш себе, то
поважатимеш і інших.
Що ж у собі, та й у інших, ти можеш і повинен поважати? Що є підставою
для цього? Прихована внутрішня людина, яка може любити, терпати, пробачати,
співчувати. Людська гідність – це гідність образу Божого в людях, і діти – не
виняток. Міра виразності такого образу не повинна виключати належного ставлення
ні до себе, ні до інших, ні до дітей. Подолання в собі того, що не відповідає
цій внутрішній людині, і створення умов для такого подолання в дітей – завдання
виховання дітей, а також завдання виховання в собі батька. Якщо зрозуміємо це –
то ми на шляху до діалогу із собою та дітьми, тому що діалог – це взаємодія
мого й твого духовного «Я», що супроводжується радістю єдності та
взаєморозуміння.
Багато прикладів діалогу з дітьми можна знайти у В.Сухомлинського. В
одній із його книжок є опис, як він разом із дітьми пішов у похід, до якого
вони дуже довго готувались. Усі радісно смакували, як вранці зустрінуть
світанок, посидять біля багаття, як радісно буде їм на природі разом. Настав
довгоочікуваний день. Вони, веселі й натхненні, вирушили в похід. Але дорогою
зустріли тракториста зі зламаним трактором, що самотньо стояв у полі. Нікого не
було, і не було від кого чекати допомоги. Тоді вчитель звернувся до дітей: «Що
будемо робити? Підемо далі чи допоможемо трактористу?». Він дав свободу вибору,
бо сподівався, що діти вчинять правильно. І вони це зробили. Усі дружно
допомогли трактористові.
Вищенаведений приклад – свідчення того, як звертання до внутрішньої людини,
віра в неї в поєднанні зі свободою стали основою морального вибору дітей.
Подібний досвід вільного вибору, і при цьому переживання радості від того, що
ти вчинив по совісті, подолав себе й допоміг іншому, робить його по-справжньому
цінним.
Як же правильно виховувати дитину, щоб вона максимально засвоїла право
називатися людиною? Зрозуміло, що у кожній сім’ї існують свої традиції,
принципи, норми та правила. Але, мабуть, немає сім’ї, в якій батьки не хотіли б
бачити свою дитину доброю, щирою, доброзичливою, справедливою. Не існує готових
рецептів та моделей виховання, які можна було б, не змінюючи «застосовувати» до
своєї дитини. Індивідуальне ставлення до дітей – це невід’ємне право кожного
батька.
РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ЩОДО ВИХОВАННЯ
ДІТЕЙ
- Повірте в неповторність своєї дитини, у те, що вона – єдина, унікальна, не схожа на жодну іншу і не є вашою точною копією. Тому не варто вимагати від неї реалізації заданої вами життєвої програми і досягнення поставленої вами мети. Дайте їй право прожити власне життя.
- Дозвольте дитині бути собою, зі своїми вадами, вразливими місцями та чеснотами. Приймайте її такою, якою вона є. Підкреслюйте її сильні властивості.
- Не соромтеся виявляти свою любов до дитини, дайте їй зрозуміти, що любитимете її за будь-яких обставин.
- Не бійтеся «залюбити» своє маля: саджайте його собі на коліна, дивіться йому в очі, обіймайте та цілуйте, коли воно того бажає.
- Обираючи знаряддя виховного впливу, удавайтеся здебільшого до ласки та заохочення, а не до покарання та осуду.
- Намагайтеся, щоб ваша любов не перетворилася на вседозволеність. Встановіть чіткі межі дозволеного (бажано, щоб заборон було небагато – лише найголовніші) і дозвольте дитині вільно діяти в цих межах. Неухильно дотримуйтесь встановлених вами заборон і дозволів.
- Ніколи не давайте дитині особистих негативних оцінкових суджень: «ти поганий», «ти брехливий», «ти злий». Оцінювати треба лише вчинок. Треба казати: «Твій вчинок поганий, але ж ти хороший і розумний хлопчик (дівчинка) і надалі не повинен так робити».
- Намагайтеся впливати на дитину проханням – це найефективніший спосіб давати їй інструкції. Якщо прохання не виконується, треба переконатись, що воно відповідає вікові й можливостям дитини. Лише тоді можна вдаватися до прямих інструкцій, наказів, що буде досить ефективним для дитини, яка звикла реагувати на прохання батьків. І тільки в разі відвертого непослуху батьки можуть думати про покарання. Цілком зрозуміло, що воно має відповідати вчинку, а дитина має розуміти, за що її покарали. Батьки самі вирішують, як покарати, але майте на увазі, що фізичне покарання – найтяжчий за своїми наслідками засіб покарання. Дитина повинна боятися не покарання, а того, що вона може прикро вразити вас. Покараний – вибачений. Сторінку перегорнуто. Про старі гріхи жодного слова! Покарання не повинно сприйматися дитиною як перевага вашої сили над її слабкістю, як приниження.
- Не забувайте, що шлях до дитячого серця пролягає через гру. Саме у процесі гри ви зможете передати необхідні навички, знання, поняття, про життєві правила та цінності, зможете краще зрозуміти одне одного.
- Частіше розмовляйте з дитиною, пояснюйте їй незрозумілі явища, ситуації, суть заборон та обмежень. Допоможіть їй навчитися висловлювати свої бажання, почуття та переживання, тлумачити поведінку свою та інших людей.
- Нехай не буде жодного дня без прочитаної разом книжки (день варто закінчувати читанням доброї, розумної книжки).
- Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мовлення. Щодня цікавтеся її справами, проблемами, переживаннями, досягненнями.
- Дозволяйте дитині малювати, розфарбовувати, вирізати, наклеювати, ліпити, працювати з конструктором. Заохочуйте її до цього, створюйте умови.
- Відвідуйте разом театри, музеї (спершу достатньо одного залу, щоб запобігати втомі, а згодом поступово, за кілька разів, слід оглянути всю експозицію), організовуйте сімейні екскурсії, знайомлячи дитину з населеним пунктом де ви мешкаєте.
- Привчайте дітей до самообслуговування, формуйте трудові навички та любов до праці (підтримуйте ініціативу й бажання допомагати вам).
- Дайте вашій дитині більше самостійності, не забирайте у неї право на помилку, адже, виправляючи свої помилки, дитина вчиться. Краще порадьте їй як вчинити правильно, й обов’язково аргументуйте свої думки. Розкрийте дитині наслідки її майбутнього вчинку і потім надайте право вибору.
- Дотримуйтесь єдності вимог у сім’ї, інакше дитина навчиться пристосовуватись, обманювати.
- Ніколи не з’ясовуйте стосунки у присутності дитини. Виникнення дитячих неврозів має тісний зв’язок із негативною дією сварок між батьками у присутності дітей. Не маніпулюйте дитиною у власних інтересах, особливо, коли вона це бачить і чує.
- Не соромтеся визнати перед дитиною свою помилку чи неправоту, попросити у неї вибачення. Покажіть їй, що ідеальних людей не існує і ви теж можете помилятися.
- У спілкуванні уникайте наказових форм дієслів.
- У конфліктіній ситуації уникайте «ти-висловлювань», замінюючи їх «я-висловлюваннями»:
- Ти завжди кричиш на мене! – Я дуже хочу, щоб
на мене не кричали, бо я тоді погано розумію, чого від мене вимагають.
- Ти знову розкидав іграшки! – Я так втомилася
на роботі, невже мені доведеться ще й іграшки складати? Здається це твій
обов’язок.
- Ти не любиш мене! – Я знаю, що ти мне любиш,
просто зараз трохи сердишся на мене, давай вибачимо один одному і помиримося.
- Ти знову погано їси! – Невже я зовсім не вмію
готувати? Як шкода, що моя їжа несмачна…
22. Уникайте
абстрактних висловів, що не описують конкретної ситуації:
- Скільки разів тобі казати!
- Ти знову…
- Коли ж ти навчишся?
- Ти все робиш не так!
23.Ніколи не
займайтесь цілеспрямованим словесним вихованням. Краще покажіть дитині гідний
приклад. Адже дитина на підсвідомому рівні засвоює і копіює ваші правила
поведінки та моральні норми. Дитина ваше – дзеркало.
24. Демонструйте
оптимізм. Виражайте впевненість у хорошому результаті, у можливостях дитини –
цим ви укріплюєте віру дитини в себе, сприяєте позитивному ставленню до світу і
оточення, зміцнюючи її психічне здоров’я.
Психологи радять розглядати виховання не як однобічну
спрямованість впливів, а двосторонній процес, де дитина – не лише об’єкт цих впливів,
а й активний учасник, суб’єкт виховання. Це можливо, коли стосунки між
дорослими і дітьми в сім’ї формуються на засадах особистісної рівності, довіри,
взаєморозуміння, визнання права кожного на свою точку зору в різних життєвих
ситуаціях. Навть коли йдеться про 6-7-річного малюка, треба пам’ятати: перед
вами не просто маленикий хлопчик чи дівчинка, а особистість з унікальним
внутрішнім світом, з тільки їй притаманними індивідуальними відмінностями.
Знання та врахування цих відмінностей – неодмінна складова успішного виховання.
Батьки мають бути пильними й дуже чутливими до реакцій, слів, вчинків своїх
дітей. Дуже часто син чи донька в непрямій формі сигналізують дорослим про їхні
ж помилки та прорахунки.
Здатність почути, зрозуміти дитину – своєрідний місток
між батьками та дітьми.
«Чим досконаліше виховання, тим щасливіші
народи». (Гельвецій)
«Дитина – рентгенівський знімок сім’ї». (Макаренко)
«Важкі діти – ті, в яких немає душевного
контакту з дорослими». (Соловейчик)
«Виховання в тому і полягає, що доросле
покоління передає свій досвід, свою пристрасть, свої переконання молодшому
поколінню». (Макаренко)
Немає коментарів:
Дописати коментар